Als je een boutique wilt beginnen, zijn drie dingen heel belangrijk: locatie, locatie, locatie. Het succes van je fitnessclub valt of staat bij goede zichtbaarheid, voldoende parkeerplekken, een veilige omgeving en een slimme inrichting. Lees er hier meer over.

Goede zichtbaarheid
Voor veruit de meeste boutiqueconcepten is goede zichtbaarheid een grote pré. Want: hoe groter je bereik, hoe meer potentiële leden. Zoek daarom een pand aan een kruispunt of rotonde waar veel verkeer langskomt. Een drukke winkelstraat of gezellig plein is ook een goede optie. Wil je liever niet de hoofdprijs betalen per vierkante meter? Zoek dan een plek aan de rand van het centrum, daar is het vaak ook nog lekker druk.

Voldoende parkeerplekken
Komen klanten met de fiets of auto? Dan willen ze die natuurlijk vlakbij parkeren. Een (overdekte) fietsenstalling is zo geplaatst, maar voldoende parkeerplekken voor auto’s regelen is soms een uitdaging. Helemaal als je een mooi pand in de binnenstad op het oog hebt. Misschien is er vlakbij een blauwe zone, waar klanten twee uur gratis mogen parkeren. Of werk samen met ondernemers in de buurt die wél een (kleine) parkeerplaats hebben.

Veilige omgeving
Niemand wil ’s avonds na een stevige work-out over een verlaten, donker terrein naar huis lopen of fietsen. Nóg een goede reden dus om voor een pand in een drukke omgeving te kiezen, want het geeft je leden een veiliger gevoel. Dit is extra belangrijk als je doelgroep voornamelijk bestaat uit vrouwen.

Slimme inrichting
Het pand zélf moet natuurlijk ook helemaal passen bij jouw bedrijfsplannen. De meeste clubs zijn tussen de 150 m2 en 400 m2 groot, afhankelijk van je capaciteit en concept. De aankleding en inrichting pas je aan op je doelgroep. Richt je je op millennials, dan mag het pand er best wat industriëler uitzien, met donkere vloeren en hoge plafonds. Je kan zelfs kiezen voor een ondergrondse locatie. Bij een HIIT-concept past dat bijvoorbeeld prima. Is je doelgroep ouder, dan is lichtinval juist wel weer heel belangrijk. Ga dan voor een meer huiselijke sfeer, met veel groen en een aparte loungehoek waar jouw leden voor of na de training koffie kunnen drinken. Nog een tip: laat de styling over aan iemand die binnen je doelgroep valt. Bestaat die voor het grootste deel uit vrouwen? Vraag dan de hulp van een vrouwelijke stylist.

Doe onderzoek (en laat ons helpen)
Voordat je een handtekening onder het huurcontract zet, moet je echt zeker weten dat dit dé locatie is voor jou. Heb je een concurrentieanalyse gedaan? Weet je of je doelgroep ook echt in de buurt woont? Wat staat er in de kleine lettertjes van het contract? En betaal je niet te veel per vierkante meter? We kunnen je helpen om antwoord te krijgen op je vragen, en bijsturen als dat nodig is. Lukt het je maar niet om een geschikte locatie voor je boutique te vinden? Ook dan zoeken we graag met je mee. Neem contact met ons op voor meer informatie.