Fitnesscentra in de Benelux hebben de afgelopen maanden keihard gewerkt om hun sportschool (opnieuw) in te richten. En het is inmiddels zover: we mogen weer! De branche is er klaar voor om weer een bijdrage te leveren aan het fysieke, mentale én sociale welzijn van de samenleving. Welke impact heeft de corona-crisis gehad op onze industrie? En welke kansen zagen ondernemers? In dit artikel geven wij Edwin de Vos van Next Level Zeewolde het woord over de corona-crisis en haar aanpak in een tijd van uitdagingen.

Hoe snel kwam het besef bij Next Level Zeewolde: we moeten dicht?
‘’Wij voelden het al aankomen. Maar het is een bizarre realiteit: zoveel bedrijven moeten sluiten, hoe kan een virus zoveel invloed hebben op de wereld en economie? Toch hebben we heel snel geschakeld. We zijn half maart gestart met onze uitleenservice, de ‘fitness-o-theek’, waarbij we losse trainingsmaterialen beschikbaar stelden aan klanten. De eerste maand hebben we ons voornamelijk gericht op deze uitleenservice én het aanbieden van online lessen. Daarna zijn we ons gaan richten op de concepten ‘fitnessparcours’ en ‘street fitness’.’’

Kun je ons wat meer vertellen over het fitnessparcours?
‘’Jazeker! Het fitnessparcours heb ik bedacht naar aanleiding van de online klantensessies met Matrix Fitness. Het parcours bestaat uit een route in de buurt van onze sportschool, waarbij sporters om de 500 meter andere oefeningen moesten uitvoeren. Om de 3 minuten starten nieuwe sporters, op 1,5 meter afstand, met hun ronde van 6 of 8 kilometer. We begonnen met 24 deelnemers, uiteindelijk liep dat al heel snel op naar 77 deelnemers!’’

En hoe is het idee van Street Fitness ontstaan?
Dit was ook naar aanleiding van de Matrix klantensessies. Het idee van Street Fitness is dat ik met mijn auto, inclusief allemaal functionele trainingsmaterialen, een straat inrijd om daar een work-out te geven. Voorwaarde is dat er in de desbetreffende straat een lid woont van Next Level Zeewolde, die vervolgens minimaal 6 deelnemers verzamelt die meedoen aan de work-out. De eerste street fitness work-out was eind april, het sloeg zo aan dat ik binnen no-team meerdere straten had! We hebben ook voor ouderen street fitness georganiseerd op de overloop van een wooncomplex. De reacties waren onwijs positief!’’

Welke inzichten heeft de corona-crisis jullie geboden?
‘’Ik denk dat het belangrijkste inzicht is dat veel mensen het buitensporten als erg prettig ervaren.
Dat merkten we al medio mei, toen we weer naar buiten konden met onze klanten in onder andere groepstrainingen. De outdoor trend gaan we straks ook doorzetten: we zijn namelijk van plan een permanente outdoor gym te bouwen. Hiervoor willen we een apart abonnement creëren voor onbeperkt outdoor fitnessen. We verwachten hiermee écht ons te onderscheiden en het verschil te maken.’’