Binnenkort mogen we weer! De branche staat te trappelen om opnieuw een bijdrage te leveren aan het mentale, sociale en fysieke welzijn van de samenleving. Maar hoe zorg je ervoor dat sporters straks kunnen sporten in een veilige en verantwoorde omgeving? In dit blog helpen we je met de communicatie naar leden en personeel, over de maatregelen die er gelden in jouw club.

Je leden informeren
Het is belangrijk om je leden goed te informeren welke regels er in je centrum gelden. Dat is niet alleen belangrijk voor hun veiligheid en trainingservaring, maar ook voor die van je medewerkers en voor jouzelf. Niet voldoen aan de richtlijnen kan ertoe leiden dat je je club weer moet sluiten. Daarnaast leert ervaring uit landen waar clubs al open zijn, dat niet iedereen meteen weer de weg naar je club weet te vinden, door hen goed te informeren over de maatregelen die je hebt genomen voelen zij zich comfortabeler om weer naar de sportschool te gaan.

Laat klanten weten wat er van ze verwacht wordt, hoe ze zich op hun bezoek kunnen voorbereiden en hoe hun bezoek aan je club eruit kan zien. Maak bijvoorbeeld een korte video waarin je dat visualiseert. NL Actief maakte zo’n video  die je als voorbeeld kunt gebruiken. Ook biedt NL Actief andere materialen aan, waaronder banners, infokaarten en stickers. Al deze materialen kun je in de webshop van NL Actief bestellen.

Sporters op hun gemak stellen
Er zijn mensen die zich nog onvoldoende comfortabel voelen om een fitnesscentrum te bezoeken. Ook, of juist, voor die groep is het belangrijk dat je ze laat weten welke maatregelen je hebt genomen om ervoor te zorgen dat mensen veilig en verantwoord kunnen sporten. Besteed er aandacht aan in je nieuwsbrief, op je website, op social media. Misschien loont het om je leden persoonlijk te benaderen en uit te leggen welke stappen jullie hebben genomen om ze wél dat goede gevoel te geven. Ook in je club kun je deze zaken communiceren, bijvoorbeeld via posters, op je deur en op de tv-schermen in je club.

Je personeel informeren
Ook je personeel is er een tijdje uit geweest. Zij zijn letterlijk en figuurlijk het gezicht van je club en vormen een belangrijke reden voor leden om weer naar je sportschool te komen. Het is dan ook van belang om tijd te besteden aan het informeren en trainen van je personeel. Je medewerkers spelen immers een belangrijke rol in de komende periode. Kennen ze het protocol? Weten ze wat er van ze verwacht wordt? Maar ook: hoe moeten ze omgaan met leden die zich niet aan de richtlijnen houden? Neem ze mee in alle veranderingen die er in je club hebben plaatsgevonden en in de manier waarop de anderhalve meter maatschappij een plek heeft gekregen in je club.

Tips:
– Ook voor je personeelsleden geldt natuurlijk: heb je klachten, dan blijf je thuis!
– Het helpt om ervoor te zorgen dat je personeelsleden makkelijk herkenbaar zijn voor je leden. Op die manier is het duidelijk waar mensen terecht kunnen met vragen.