We mogen bijna weer! Maar hoe enthousiast we als branche ook zijn over de heropening van fitnesscentra, is het afwachten of alle leden met ditzelfde enthousiasme terugkeren naar de club. Want al is er een groep sporters die niet kan wachten weer volop te trainen, is er ook een groep sporters die de kat uit de boom kijkt. En een groep die bang is weer naar de club te komen. Lees meer over de verschillende groepen leden die je straks kunt verwachten in het blog ‘Welke leden kun je verwachten en wanneer?’

Wanneer we kijken naar de bange leden, ook wel Scared Members genoemd, zal vooral deze groep (opnieuw) geactiveerd moeten worden. Hierbij speelt vertrouwen en geruststelling een grote rol. Deze groep moet er namelijk van verzekerd worden dat jouw club een veilige & verantwoorde omgeving is om in te kunnen sporten.

Laat je leden aan ‘t woord
Eén van de middelen die je kunt inzetten om deze groep te activeren is een video-testimonial. In zo’n testimonial laat je één van je sporters aan het ’t woord, die reeds heeft getraind in de nieuwe trainingssituatie bij jou op de club. Hoe heeft hij/zij het ervaren? En waarom adviseert deze sporter dat je weer veilig terecht kunt bij jouw sportschool?

Bij Matrix Fitness hebben we inmiddels meerdere video-testimonials vastgelegd. Bekijk één van onze video’s hier. In dit artikel delen we onze belangrijkste tips & tricks inclusief voorbeeldvragen, die je kunt gebruiken voor de video.

Hoe zet je een video-testimonial op?
Een video-testimonial is in basis een referentie van een klant maar dan op video vastgelegd. Voordeel van een video is dat het dynamischer is en daardoor vaker de aandacht vasthoudt van de kijker. Zaken waar je rekening mee moet houden in de opzet van zo’n testimonial:

  • Wie?
    Denk goed na over wie je aan het woord laat. In dit geval gaat het om een sporter. Is deze sporter al langere tijdlid van jouw club?Dit kan bijdragen aan de geloofwaardigheid én herkenbaarheid richting andere leden. Kies daarnaast iemand waarmee de gemiddelde sporter zich kan identificeren. Iemand uit de senioren doelgroep voelt zich waarschijnlijk minder aangesproken door een flink gespierde sporter die gemiddeld 7x per week in de sportschool staat.
  • Waar?
    Voor de herkenbaarheid kies je natuurlijk de club als locatie. Maar welke ruimte in de club is daarvoor het meest geschikt? Kijk allereerst naar de lichtinval: kies een plek waar zoveel mogelijk daglicht is. Een vrij donkere ruimte met TL-licht werkt vaak niet gunstig. Daarnaast is een rustigere plek vaak de goede keuze. Zo voorkom je teveel afleiding voor de sporter die op beeld staat en vermijd je zoveel mogelijk achtergrondgeluid.
  • Duur van de video
    Denk na hoe de video wilt gaan inzetten. Wil je de video voornamelijk inzetten op Social Media? Dan is het een goed idee om de video niet langer dan 1.5 minuut te laten duren. De concentratieboog van mensen op Social Media is vrij kort, een langere video scoort dan ook vaak minder goed. Uiteraard kun je deze video ook inzetten voor je website en, indien je hierover beschikt, in de club app.
  • Afstand waarborgen
    Uiteraard is het belangrijk om bij het schieten van de video ook 1,5 meter afstand te waarborgen. Daarom is een rustige locatie binnen de club een goede keuze, zodat je zeker bent van de afstand tussen de persoon die filmt én de persoon die op de video staat. Tip: plaats op de grond (met bijvoorbeeld tape) de plek waar de sporter moet komen staan.


Voorbeeldvragen

Om in de video een goedlopend verhaal te creëren is het handig om van tevoren een aantal vragen te ontwikkelen. Deze vragen stel je vervolgens aan de sporter die je gaat interviewen. Denk goed na waar de video over moeten gaan en vorm vervolgens devragen. Tip: stel zoveel mogelijk open vragen en geen gesloten vragen (waar iemand enkel ‘ja’ of ’nee’ op kan antwoorden).

Voorbeeldvragen die je kunt gebruiken:
1) Wie ben je en hoelang sport je al bij [naam sportcentrum]?
2) Wat is voor jou de belangrijkste reden om weer te komen sporten bij [naam sportcentrum]?
3) Hoe heb je het vooraf reserveren van je trainingsmoment ervaren?
4) Wanneer ben je weer voor het eerst weer komen sporten bij [naam sportcentrum]?
5) Hoe is het sporten je bevallen? Wat viel je op aan de nieuwe trainingssituatie?
6) Zou je jouw medesporters aanbevelen om te komen sporten bij [naam sportcentrum]?

Eindresultaat
De antwoorden op deze vragen laat je terugkomen in de video. Je hoeft geen videoprofessional te zijn om de video te editen, de boodschap in de video is het belangrijkst. Tip: laat in de video ook de club zien en de nieuwe trainingssituatie. Om ’t nog persoonlijker te maken kun je één van de medewerkers een afsluitend woordje laten doen. Laat deze medewerker alle sporters oproepen om weer naar de club te komen. En mochten ze vragen hebben, laat ze deze vooral stellen per mail of telefonisch.

Veel succes!

We wensen alle ondernemers veel succes met het opzetten van een video-testimonial. Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel? We helpen je graag via marketing@matrixfitness.nl.