Maak een wandeling over de Amsterdamse Overtoom en je weet: boutique fitness is booming. Op enkele tientallen meters van elkaar vind je studio’s voor yoga, pilates, personal training, cycling en fitness. Hoe ontwikkelt die trend zich? We vroegen het Jan Middelkamp, onderzoeker en auteur van onder andere het ‘Boutique Markt & Trend Rapport’.

Wat moeten we weten over boutique fitness in Nederland?
‘Volgens de laatste cijfers uit 2019 zijn er ruim 2100 boutiques in Nederland, maar het zullen er inmiddels vast al wat meer zijn. Bijzonder detail: er zijn nu al iets meer boutiques dan reguliere fitnessclubs. Yoga, personal training en (kick)boxing zijn de populairste vormen. De belangrijkste doelgroep is de millennial, en veruit het grootste deel daarvan is vrouw. Die verdeling zien we overigens wereldwijd. Hoe dat komt? Vrouwen trainen graag in groepen en houden van activiteiten als yoga en pilates. Ook lijken er meer vrouwelijke trainers te zijn in boutiques, dat trekt mogelijk ook meer vrouwen aan.’

En waarom zijn millennials zo dol op boutique studio’s?
‘Ze houden van de korte programma’s, die een half uurtje of drie kwartier duren. En heel intensief trainen vinden ze ook fijn – dat kúnnen ze ook omdat ze over het algemeen fit en gezond leven. In korte tijd helemaal afgemat worden is dus wel besteed aan deze generatie. Ook de flexibiliteit spreekt ze aan. Bij boutiques kun je per keer betalen, dus ze zitten niet vast aan een abonnement. Zo kunnen ze bij verschillende studio’s snacken.’

Welke vormen worden populair de komende tijd?
‘Nieuwe trends in boutiques beginnen in New York en Los Angeles. Via Londen waaien die dan over naar Amsterdam. In de Verenigde Staten zijn HIIT-studio’s nu heel populair, vooral in combinatie met lichte gewichten of boxing. Ook martial arts is daar flink in opkomst. En barre neemt een enorme vlucht, terwijl dat in Nederland nu juist wat terugloopt. Maar misschien komt er weer een nieuwe impuls vanuit de VS.’

Heeft de coronacrisis nog invloed op boutiques?
‘Zeker, ik denk dat veel boutiques het voelen in hun portemonnee. Helemaal als je geen abonnementsysteem hebt – en dus ook geen doorbetalende klanten. Het is dan te hopen dat je vaste lasten laag zijn. Er zijn natuurlijk wel creatieve oplossingen. Je kunt bijvoorbeeld online lessen aanbieden en zo goodwill kweken bij je leden. Maar dat is niet voor alle typen boutiques haalbaar. Ik kan nu niet voorspellen hoeveel, maar er zijn vast wat clubs die de crisis niet overleven. Voor personal trainers is het misschien nog iets makkelijker om één-op-één door te gaan, uiteraard buiten en op afstand. Maar ook zij zullen effect merken.’

Wat raad je ondernemers aan die een boutique willen starten?
‘Het ligt een beetje aan het type studio dat je wilt beginnen. Voor een yoga- of personal training-studio is de investering relatief klein. Maar wil je een hippe boutique met een strak concept, goede app en professionele apparatuur? Dat is een stuk risicovoller, helemaal als je flink wilt investeren. Denk dan echt goed na over de bedrijfsmatige kant. Hoeveel klanten heb je nodig om quitte te spelen? En wat als die klanten op zich laten wachten? Weet ook dat het een vluchtige, trendgevoelige markt is. Elke twee jaar is er wel iets anders hip. Als je niet blijft investeren en vernieuwen, ben je je leden ook snel weer kwijt. Neem dus de tijd een goed businessmodel te ontwikkelen, daar heb je uiteindelijk veel profijt van.’

Wil je meer weten over de wereld van Boutique Fitness? Laat hieronder je gegevens achter en we nemen vrijblijvend contact met je op!